Insändare i Borås Tidning 14 november 2022
I dag startar COP27, det internationella klimattoppmötet. Trots flera år av möten och stolta deklarationer är läget värre än tidigare och många forskare tror nu att 1,5-gradersmålet inte kommer att vara möjligt att uppnå.Redan drabbar konsekvenserna av uppvärmningen mest de som inte orsakat den. Exempel som visar detta är katastrofala översvämningar i Pakistan och flerårig torka med hungersnöd på Afrikas horn. Men även till exempel sommarens värmeböljor i Europa och förflyttning av trädgränsen i norra Sverige, som drabbar både vinterturism och rennäring, beror på våra utsläpp av växthusgaser.
Trots detta kommer för första gången Sveriges statsminister med nedtrappade klimatambitioner till ett klimattoppmöte. Under de få veckor som den nuvarande regeringen suttit har man fattat en rad beslut i fel riktning:
Minskad inblandning av biodrivmedel i bränslet.Ingen satsning på höghastighetståg.
Överföring av pengar från järnvägsunderhåll till vägunderhåll.
Ändring av reseavdraget från fordonsneutralt till att gälla endast för bilar.
Tidigare var alla partier utom SD överens om ett reseavdrag som skulle gynna även icke bilåkare.
Minskade subventioner till havsbaserad vindkraft.
Högre moms på reparationer av till exempel kläder och skor, som ger mindre incitament till sparande och återanvändning.
Avveckling av miljödepartementet.
I budgeten läggs lika mycket pengar på sänkt skatt på fossila drivmedel som på stöd till kommunerna.
Sammantaget finns det ingenting av det regeringen hittills visat som pekar på att Sverige ska ha en möjlighet att uppfylla sina klimatåtaganden.
Det är bedrövligt att våra företrädare i regeringen slår sig för bröstet och säger sig vara föregångare i klimatarbetet när väldigt lite av det syns i praktiken.Hoppet står nu till att många andra aktörer, kommuner, företag, civilsamhället och enskilda personer har förstått allvaret och tar initiativ som går i rätt riktning
.Här är förslag som istället skulle minska klimathotet:
Införande av låg taxa på kollektivtrafik, ungefär 100 kronor/månad för alla resor (i Tyskland blev det succé).
Kraftig satsning på järnvägsunderhåll och nya sträckningar (exempelvis Göteborg–Borås–Ulricehamn–Jönköping).
Pengar till utbyggnad av cykelbanor över hela Sverige.
Slopad moms på reparationer, isoleringsmaterial i hus och trävirke för husbyggnader (istället för betong).
Inför ett reseavdrag som också gynnar kollektivresenärer och samåkning.
Stora satsningar på havsbaserad vindkraft och solcellsanläggningar.
Gör som i Frankrike och förbjud inrikesflyg där det finns snabbtåg.
Solveig Lindh och Tommy Josefsson, medlemmar i Klimatomställning Borås