Anpassa Allégatan för elbussar och cyklar

Insändare i Borås Tidning 20 oktober 2022

Flera insändarskribenter, till exempel Lennart Andreasson (V) och Anders Friman, är oroliga för att Allégatan och centrum inte längre ska trafikeras av bussar. Risken finns att bilarna ska tränga bort annan trafik.

Vi delar denna oro. De flesta människor vill ha bra bussförbindelser och cykelbanor i centrum. Enligt en undersökning från projektet “Fossilfritt 2030 – rena resan” vill en majoritet ha lägre hastigheter för bilar och mer utrymme för cyklar i städerna. Dessutom är elbussar och cyklar avgasfria.

Allégatan har i dag 5,35 meter breda trottoarer, inklusive trädplantering, och 2 meter p-platser för bilar (vardera sidan) och 7,7 meter gatumark. Det blir sammanlagt 18,4 meter bredd mellan husfasaderna.

Vårt förslag är att trottoarer och träd skall behållas, men att det västra körfältet för bilar och p-platser omvandlas till buss- och en separat cykelbana. För att cykelbanan ska kunna vara tre meter bred och dubbelriktad krävs att trottoaren på västra sidan minskas med cirka en meter.

Det innebär att Allégatan därigenom blir enkelriktad för bilar mellan Yxhammarsgatan och Lilla Brogatan. Därmed kan garaget nära Ica-affären och andra butiker samt Skolgatan nås med bilar som kör i nordlig riktning i det östra körfältet.

Vi menar att dessa ändringar är enkla och därmed billiga att genomföra. I många städer prioriterar man grönska och tysta fordon som till exempel elbussar och cyklar. Vi tycker att Borås också skall bli en grönare stad.

Trafikgruppen i Klimatomställning Borås 

genom Tommy Josefsson, Jonas Wieszkos, Antje Johannsmeyr och Anna Toftgård

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.